Toon alle categorieën

Beter slapen op vakantie - 10 tips van de slaapdeskundige

18 mei 2016

Voor veel mensen staat de vakantie bijna voor de deur. Je hebt er maandenlang naar toe geleefd en je erop verheugd. Koffers gepakt, alles geregeld, je bent er helemaal klaar voor! En dan is het zover: eindelijk tijd om tot rust te komen en lekker uit te slapen op vakantie. Je eerste vakantiedag vliegt voorbij en je duikt in je hotelkamer, tent, caravan of vakantiehuisje je bed in. En dan? Lig je uren in het donker te turen, de slaap komt maar niet. Herkenbaar?

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de vakantiegangers meer moe is na de vakantie dan ervoor. De grootste oorzaak hiervan is dat ze slecht slapen tijdens hun vakantie. Een snurkende buurman, luidruchtige jongeren, een muggenplaag of een slecht matras in je hotelkamer, er kan van alles mis zijn waardoor je op vakantie ’s nachts wakker ligt.

Je vakantie heb je nodig om tot rust te komen. Een heel jaar lang zijn we druk in de weer met ons werk, de kinderen en diverse hobby’s. Het liefst doen we zoveel mogelijk, maar de tijd die we hebben is beperkt. En dan is het extra vervelend als je de slaap op vakantie niet kan bevatten. Paco Leijdsman, slaapdeskundige bij Coenen Fysiotherapie heeft een aantal tips!

Tip 1 | Ga uitgerust op vakantie

Vakantiegangers hebben het de laatste paar dagen voor vertrek vaak erg druk. Er moet nog van alles worden geregeld: werk moet af, wasjes moeten nog worden gedraaid en alle koffers moeten nog worden ingepakt. Je rijd of vliegt ’s nachts naar je vakantiebestemming en komt hierdoor al moe aan. Een verstoord slaapritme kan zich tijdens de vakantie voortzetten.

Zorg in ieder geval dat je de tijd neemt om rustig te vertrekken. En pak ook op tijd je rust tijdens het reizen. Als je fysiek uitgerust bent wanneer je aankomt, kan je geest op vakantie lekker bijkomen en ben je een stuk uitgeruster wanneer je weer thuis arriveert. Een goed begin is het halve werk!

Tip 2 | Maak je hoofd leeg en laat je hersenen tot rust komen

Wanneer je op vakantie bent doe je vaak zoveel indrukken op, dat je te onrustig bent om in slaap te vallen. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het beste is om je hoofd leeg te maken en er in ieder geval ’s nachts niet meer aan te denken. Probeer het van je af te schrijven in een reisdagboek. Hierdoor hoef je al die spannende avonturen niet de hele nacht te herhalen in je hoofd.

En ga niet nog even tv kijken of gebruik maken van je smartphone of tablet (je bent tenslotte op vakantie, het leventje in Nederland gaat toch wel door!). Wanneer je dit doet komen je hersenen niet voldoende tot rust om goed in slaap te vallen. Het is zelfs aan te raden om één uur voordat je gaat slapen geen elektronische apparaten zoals TV of smartphone te gebruiken voordat je naar bed gaat. Er zijn uitzonderingen: zo verstoort een boek de nachtrust niet. Nog even een romantische strandwandeling maken, of een lekkere vrijpartij kan ontspannend werken en het inslapen ook makkelijker maken.

Tip 3 | Zorg voor een regelmatig slaap- en waakritme

Ook op vakantie is het belangrijk dat je let op de tijden dat je gaat slapen en opstaat. Het beste kun je op vaste tijden naar bed gaan en ’s morgens weer opstaan. Zo krijg je een beter slaapritme en kom je meer tot rust.

Tip 4 | Lekker luieren op vakantie? Blijf ook in beweging!

Op vakantie ben je natuurlijk een stuk luier dan je normaal gesproken bent. De hele dag lig je aan het zwembad of op een strandbedje in de zon en het enige wat je doet is eten en drinken. Geen wonder dat je ’s avonds niet kunt slapen! Zorg er daarom voor dat je wat meer lichaamsbeweging krijgt overdag, door een stuk te gaan wandelen, hardlopen of zwemmen. Probeer iedere dag iets actiefs te doen zodat je ’s avonds echt moe bent en daardoor lekker snel in slaap valt.

Tip 5 | Let op wat je eet en drinkt

Lukt slapen op vakantie al een paar dagen op rij niet zo goed? Grijp niet meteen naar de fles! Een stevige borrel of lekkere cocktail vergt veel kracht van je lichaam en dat gaat ten koste van je nachtrust. Ook cafeïne, nicotine en gekruid / vet eten hebben invloed op onze slaap. Enkele uren voordat je gaat slapen kun je dit soort producten beter laten staan.

Tip 6 | Een snurkende buurman? Neem oordopjes mee op vakantie!

Kun je moeilijk slapen door de geluiden om je heen? Vergeet dan niet een paar oordopjes mee te nemen. Oordopjes kun je zowel online als in de winkel kopen. Deze simpele oplossing is uiterst effectief en zorgt ervoor dat je geen last hebt van vervelende geluiden die je uit je slaap kunnen houden.

Tip 7 | Met een klamboe slaap je iedere nacht lekker door

Het gezoem van muggen kan je ’s nachts horendol maken. Niet alleen het gezoem is irritant, maar ook wanneer je continu gestoken wordt, kun je helemaal gek worden van de jeuk. Het gevolg: de volgende dag sta je wéér gebroken op. De oplossing is echter eenvoudig: slaap onder een klamboe. Niets is namelijk zo vervelend dan een paar keer per nacht je bed uit te moeten om alle muggen dood te meppen.

Tip 8 | De airco op je hotelkamer: aan of uit?

Heb jij thuis een airco aanstaan terwijl je slaapt? Waarschijnlijk niet. En dat is precies ook een van die dingen waardoor slapen op vakantie slechter gaat dan thuis. Een airco maakt vaak een storend geluid en ook heb je door de airco op je slaapkamer een veel lagere temperatuur dan je thuis hebt. Het is daarom het beste om een uur voordat je gaat slapen even de airco aan te zetten in je hotelkamer.

Tip 9 | Neem je eigen kussen en dekbed mee op vakantie

Niets is zo vervelend als verblijven in een hotel waar je te maken krijgt met een slecht kussen en dekbed. Wanneer je je eigen kussen en/of dekbed meeneemt kan dat enorm schelen in je nachtrust. Ga je met het vliegtuig? Dan is de bagage die je mee mag nemen beperkt, maar het meenemen van een kussen en dekbed waardoor je beter slaapt is belangrijker dan teveel spullen meesleuren op vakantie die je nauwelijks gebruikt. Eventueel kun je je kussen in een tas stoppen als handbagage.

Tip 10 | Niets ruikt zo lekker als je eigen kussensloop

Je eigen wasmiddel en een bepaalde geur kunnen ervoor zorgen dat je je helemaal thuis voelt op vakantie. Neem daarom een kussensloop mee van thuis die lekker ruikt naar je eigen bekende wasmiddel en stop die om je kussen van het hotel (als je toch niet gekozen hebt om je eigen kussen mee te nemen). Zo is je eigen bedje weer wat dichter bij. Wil je nog een stap verder gaan? Dan neem je toch gewoon je complete dekbedovertrek mee?!

Goed slapen op vakantie, lukt het jou?

Een ander ritme, eten, een andere temperatuur en natuurlijk een ander bed. We vragen nogal wat van ons systeem om op vakantie gemakkelijk in slaap te vallen.

Hoe is jouw ervaring met het slapen op vakantie? Ben jij ook blij als je thuiskomt en je eigen bed in kan duiken, of heb jij helemaal geen last van het bovenstaande en slaap je op vakantie als een os? Ik ben benieuwd. Fijne vakantie!

Geef een reactie

Neem gerust contact op!

040 - 201 24 13